چای به لیمو

خواص دمنوش به لیمو

کاهش تورم و التهاب در بدن، حفاظت از ماهیچه ها، تقویت سیستم ایمنی، آرامش بخشیدن به معده، کاهش تب، آرامش بخشیدن به اعصاب و رفع احتقان. به لیمو برای کاهش وزن نیز بسیار توصیه می شود. به لیمو در آمریکای جنوبی به وفور استفاده می شود اما در سایر نقاط دنیا نیز به خاطر خواص دارویی فراوانش در قالب اسانس کاربرد دارد. به لیمو بوته ای چندساله است که عطر لیمو را داراست و با لمس برگ آن این بو تشدید می شود. بوته ی به لیمو، می تواند ارتفاعی ۲ تا ۳ متری داشته باشد و گل های ریز بنفش و سفید دارد.

۱. کاهش وزن

توانایی دمنوش به لیمو در کاهش وزن شبیه به خواص نوشیدن چای سبز به صورت ناشتا است. این خاصیت مربوط به آنتی اکسیدان های موجود در آن می باشد.

۲. تقویت عضلات

نوشیدن چای به لیمو می تواند عضلات را تقویت کند. خاص ترین فایده ای که از دیگر گیاهان دارویی به دست نمی آید. نوشیدن چای به لیمو از عضلات در برابر آسیب های ورزشی محافظت می کند. به لیمو عالی ترین نوشیدنی برای قبل از تمرین است.

3. درمان درد مفاصل

مکمل حاوی به لیمو و روغن ماهی در مقایسه با دارونمای معمول، در تسکین درد موثرتر هستند. در این مورد، روغن ماهی حاوی امگا۳ به تاثیرگذاری بیشتر به لیمو در رفع درد مفاصل کمک می کند.

۴. درمان سینوزیت

سینوزیت یا ورم حاد حفره های بینی (سینوس های ملتهب) را می توان با دمنوش به لیمو درمان کرد.

5. جلوگیری از سرطان

به لیمو می تواند جلوی فرآیند رشد رگ های خونی جدید که از پیشرفت سرطان پشتیبانی می کند را بگیرد.

آنتی اکسیدان ها نیز توانایی مبارزه با رادیکال های آزاد که دلیل اصلی سرطان هستند را دارد.

۶. مفید برای گوارش

دمنوش به لیمو با جلوگیری از عفونت در روده های کوچک، سلامت دستگاه گوارش را حفظ می کند. به لیمو خواص ضد کاندیدا و ضد قارچ دارد. به لیمو قادر به مبارزه با میکرو باکتری مخرب ای کولای (Ecoli) که دستگاه گوارش را هدف قرار می دهد نیز می باشد. نوشیدن چای به لیمو می تواند خلط موجود در دستگاه تنفسی را از بین برده و سرفه را کاهش دهد.

۸. رفع گلودرد

عملکرد اکسپکتورانتی به لیمو دستگاه تنفسی را پاک و گلو درد و التهاب گلو را کم میکند و در درمان برونشیت (ناشی از التهاب نایژک ها) موثر است.

۹. درمان زخم ها

می توان مقداری برگ به لیمو را پاک کرده و له کنیم تا به شکل خمیر درآید و آن را به طور مستقیم بر زخم ها گذاشته تا خارش را تسکین دهد.

10. رفع شپش

از روغن های معطر موثر در رفع شپش، روغن معطر به لیمو است.

۱۱. کاهش درد قفسه سینه

مصرف به لیمو٬ درد قفسه سینه ناشی از مشکل قلبی را تسکین می دهد. به هنگام قلب درد و مشکلاتی مانند احتباس مایعات که از علائم نارسایی قلبی است٬ به لیمو تسکین دهنده درد است.

۱۲. کاهش استرس

دمنوش به لیمو آرام بخش و تسکین دهنده است. این دمنوش خوشمزه استرس ها و تنش ها را آرام میکند؛ البته بجز اثرات آرامبخش موجب تقویت سیستم عصبی و کمک به آرامش تنش عضلانی نیز میگردد. خواص آرامبخش به لیمو به کاهش عصبانیت، اضطراب و استرس کمک میکند.

۱۳. تقویت سیستم عصبی

روغن به لیمو، موثرترین داروی گیاهی برای استرس و اضطراب است. رایحه ی بی نظیر آن می تواند هورمونهایی در بدن را که به آرامش اعصاب کمک میکنند تنظیم کند.

اگر از استرس مزمن رنج می برید حتما به لیمو را به رژیم غذایی تان اضافه نمایید.

۱۴. درمان کم خونی

۱۵. کاهش تب

به لیمو باعث تعریق و کاهش میزان و درجه ی تب است. ضمن اینکه برای درمان بیماری های التهابی نیز مفید است. خواص به لیمو در رفع مشکل التهاب بدن بسیار قابل توجه است.

۱۶. بهبود کیفیت خواب

خواصی که به کاهش استرس و تنش منجر میشوند و موجب آرامش بدن و ذهن میگردند، میتوانند فرد را برای یک خواب خوب درطول شب آماده کنند. همچنین به لیمو سرشار از (ملاتونین) هورمونی در بدن است که در مواقع شب افزایش پیدا میکند. تولید این هورمون با تاریکی تحریک میشود و موجب خواب آلودگی فرد میگردد. نوشیدن دمنوش به لیمو یک راه طبیعی برای افزایش میزان ملاتونین بدن است. توانایی به لیمو برای آرامش و تسکین دهندگی، منبع غنی ملاتونین و فاقد کافئین، این دمنوش را به یک نوشیدنی ایده آل برای شب تبدیل کرده است. اگر بدنبال آرامش بدن و ذهن هستید دم نوش به لیمو می تواند کمک کند تا یک خواب شبانه ی آرام ایجاد کند.

۱۷. درمان قاعدگی نامنظم

۱۸. افزایش شیر مادر

۱۹. کاهش درد کیسه صفرا

۲۰. کاهش اختلالات مجاری ادراری

21. سم زدایی بدن و تقویت سیستم ایمنی

نوشیدن دمنوش به لیمو میتواند فرایند سم زدایی را تحریک کند. ترکیبات فنولیک آنتی اکسیدانهای قوی هستند که از بدن درمقابل رادیکالهای آزاد محافظت میکنند. ترکیبات فنولی با کمک به سم زدایی بدن و خنثی سازی تاثیرات مضر رادیکالهای آزاد، موجب کاهش استرس اکسیداتیو میشود. این موجب حفظ سلامتی و تقویت سیستم ایمنی میگردد. دمنوش به لیمو حاوی کافئین طبیعی است. دمنوش به لیمو میتواند بعنوان نوشیدنی مقوی سم زدا در طول روز مورد استفاده قرار گیرد اما مصرف آن در شب بسیار قوی است.

 اگر میخواهید دمنوشتان عطر بیشتری داشته باشد، برگها را قبل از جوشانده شدن در آب، خرد کنید.

به لیمو کلیه ها را تحریک می کند به همین دلیل توصیه می شود که اگر دچار بیماری های کلیوی هستید، در مصرف آن صرفه جویی کنید.

مزاج و طبیعت به لیمو گرم و خشک می باشد و سرشار از آنتی اکسیدان ها و فلاونوئید ها است.

برگ های گیاه به لیمو را به صورت تازه و خشک شده برای تهیه انواع غذا مانند برنج، انواع دمنوش های گیاهی و دسر ها (کوکی، پودینگ، بستنی، شربت و ژله) استفاده میشود. همچنین برای تزیین انواع سالاد میوه و سبزیجات به کار می رود. اگر برگ به لیمو خرد شود عطر و بوی تندی دارد و برای خوش طعم شدن انواع غذاها مطلوب است.

شما می توانید برگهای درشت و باکیفیت به لیمو را بصورت خشک شده از فروشگاه اینترنتی مفیدا تهیه نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!